De Rijk

Van Exact naar UNIT4 Multivers

Totaalleverancier op het gebied van waterbehandeling
De Rijk is een service groothandel in kunststof leidingsystemen. ‘Kunststof leidingsystemen, zeg maar alles waar water en gas doorheen gaat.’ Aan het woord is André van Beek. André doet de verkoop binnendienst en hij is verantwoordelijk voor de automatisering. Het bedrijf bestaat nu bijna 20 jaar en is gevestigd in Veenendaal en in Sevenum. Er werken nu 14 medewerkers. De drie belangrijkste klantengroepen bestaan uit loodgieters, zwembadbouwers en installatiebedrijven. De onderneming levert artikelen in heel Nederland, België, Duitsland en Engeland.

Automatisering
De Rijk werkt nu vier jaar met het administratief logistieke pakket UNIT4 Multivers. Daarvoor gebruikte het bedrijf Exact en toen ging alles mis wat maar mis kon gaan. Men was de ellende zo zat dat de overstap naar UNIT4 Multivers werd gemaakt. En dat werkt naar volle tevredenheid. André: ‘Het is een fijn pakket, en stabiel bovendien’.

Praktisch
Het pakket biedt praktische oplossingen bij het automatiseren van het proces. Zo is bij De Rijk UNIT4 Multivers gekoppeld aan drie handterminals in het magazijn. Met de handterminals worden zo’n 50 tot 60 orders per dag verwerkt. ‘De handterminals zijn niet alleen ideaal voor orderpikken, maar ook voor het tellen van de voorraad. Met de handterminals tellen we en de voorraad wordt dan automatisch geboekt in Multivers. Dat werkt prima. Ook balieklanten zijn eenvoudig te helpen met behulp van de handterminals.’

Minder fouten
Het systeem neemt een groot deel van het mensenwerk over. ‘Bijvoorbeeld producten afmelden, een pakbon aanmaken, dat gaat nu allemaal automatisch. Bovendien controleert het systeem zichzelf op fouten.’

Bovendien controleert het systeem zichzelf op fouten.’

Koppelen
Aan het pakket UNIT4 Multivers zijn drie handterminals gekoppeld. Maar ook de nummers van artikelen zijn gekoppeld. ‘De universele EAN-nummers, zeg maar de streepjescodes, van elk artikel zijn gekoppeld aan onze eigen artikelnummers. Dat is ideaal. Het maakt nu namelijk niet meer uit welk nummer je scant in het magazijn.’ Binnenkort is het ook mogelijk om artikelen ‘binnen’ te boeken. Dan zullen de goederen die door leveranciers geleverd worden ook gescand worden en automatisch ingeboekt worden in de voorraad.

Voordelen
Het meest voor de hand liggende voordeel is het gemak. André: ‘Iedereen kan nu orderpikken (via magazijnlocatie en artikelcode). Vroeger hadden we zo’n drie weken nodig om nieuwe medewerkers in te werken en om ze wegwijs te maken in de tien- tot twintigduizend artikelen die op voorraad zijn. In principe heb je geen productkennis meer nodig. Verder is de enorme tijdwinst en veel minder  papierverbruik. Maar het belangrijkste voordeel is dat er veel minder fouten gemaakt worden. Het systeem controleert zichzelf op fouten.’

Samenwerking met Logres
André: ‘De samenwerking met Logres verloopt heel goed. De overstap is prima en heel soepel verlopen. Dat komt zeker ook door Logres. Zij hebben de overstap heel goed voorbereid. We hebben wel een servicecontract, maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Zijn er toch problemen, dan lossen ze die op. Wij zijn heel tevreden.’

Zijn er toch problemen, dan lossen ze die op. Wij zijn heel tevreden.’