‘ERP-software is altijd een middel, geen doel op zich’

Frank WiemanEen goeie supportmedewerker is goud waard. Dat realiseert Frank Wieman zich als geen ander. ‘Ownership pakken is enorm belangrijk. Een klant kan zijn probleem met een gerust hart aan mij overdragen.’

Frank werkte jarenlang als supportmedewerker en consultant bij diverse bedrijven die Microsoft Dynamics implementeerden bij grote ondernemingen. Nu werkt hij vooral met KCS Wholesale. ‘De terminologie is verschillend, maar de modules en de supportvragen zijn vergelijkbaar: ik rol er vrij snel in.’

Radertje

‘Als supportmedewerker ben je daar een radertje van een grotere machine. Het leuke van Logres vind ik dat de klanten kleiner zijn en de probleemanalyse snel gemaakt is. Bij Logres ben ik echt allround. Tegelijk heb je als supportmedewerker meer verantwoordelijkheid.’

Doordat Frank getrouwd is met een Amerikaanse werkte hij ook enkele jaren in Amerika. Handig voor internationale groothandels is dat hij daardoor goed Engels spreekt en klanten zowel in het Nederlands als in het Engels kan helpen. ‘Thuis spreken we ook Engels met elkaar.’

Ik ben christen. De kracht en liefde van God bepaalt hoe ik in het leven sta en motiveert mij om mijn werk zo goed mogelijk te doen. Waarbij ook fouten gemaakt mogen worden, want daar kunnen wij als bedrijf en ook persoonlijk weer van leren.

Middel

Frank is zich ervan bewust dat een fout of storing enorme consequenties kan hebben voor de business van een klant.

‘Je moet je als supportmedewerker realiseren dat voor een klant de software niet het doel is, maar het middel. Een klant die een storing heeft of ergens niet uitkomt wil maar één ding: door kunnen werken. Het is dus aan de supportmedewerker om de prioriteit goed in te schatten, scherpe vragen te stellen en echt te luisteren naar het probleem van de klant.’

Goed geregeld

Ook de manier waarop klanten willen dat de situatie opgelost wordt kan verschillen. Frank: ‘Sommige klanten willen gewoon dat het zo snel mogelijk gefixt wordt. Anderen willen begrijpen wat er mis is gegaan en hoe het in het vervolg beter kan. Ik bedien klanten die hun eigen query’s schrijven en klanten die nauwelijks weten wat ene query is.’

Volgens Frank is de supportafdeling van Logres goed geregeld. ‘Voor een relatief klein bedrijf vind ik dat de supportafdeling goed bemand is. We bieden echt full-support op onze ERP-pakketten. Daardoor kunnen zaken snel en adequaat opgepakt worden. De lijntjes zijn bovendien kort, dat helpt ook enorm.

Kies een ERP partner die uw bedrijf als uitgangspunt neemt

Onze ERP-software

Groeit uw bedrijf? SAP Business One groeit met u mee. Het is een van de meest gebruikte ERP-systemen in de wereld en dat is niet voor niets: SAP Business One is flexibel en breed toepasbaar.
Meer over SAP Business One
Wholesale ERP is het ERP-systeem bij uitstek voor groothandels. U heeft hiermee een strategisch instrument in handen, waarmee u snel kunt inspelen op de veranderende informatiebehoefte.
Meer over Wholesale ERP
Een Business Intelligence-oplossing die u direct inzicht geeft in wat er binnen uw organisatie omgaat. Qlik Sense ontsluit uw databases met o.a. handige dashboards, analyses, rapportages. Helder, duidelijk en eenvoudig in gebruik.
Lees meer over Qlik Sense
Software Gemak (voorheen: Unit4 Multivers) is al jaren een vertrouwde naam in Nederland. De software van Software Gemak is simpel, duidelijk, gebruiksvriendelijk en toepasbaar in tal van branches.
Meer over Software Gemak