Dag van de webshop: hoe een ERP webshop je business versnellen kan
27 Oktober is de Dag van de Webshop. Tegenwoordig winkelt bijna iedereen online, vooral consumenten. Maar de laatste jaren zien we ook een groei in B2B-webshops. Heeft u al overwogen om uw producten online beschikbaar te maken?
Het begrip “webshop” is breed en bij dat woord denken we vaak aan bekende B2C-webshops zoals Amazon, Bol.com of Zalando. Maar ERP-webshops winnen terrein. Hoewel ze er misschien anders uitzien, bieden ze aanzienlijke voordelen voor zowel leveranciers als afnemers in de klantreis. Wat zijn de mogelijkheden?
- Koppel een op maat gemaakte webshop aan uw ERP-systeem
Als u uw klanten de best mogelijke ervaring wilt bieden, is het een slim idee om een webshop te laten bouwen waarin al uw producten en varianten beschikbaar zijn. Klanten kunnen dan online bij u bestellen.Populaire webshopplatforms zoals Magento, PrestaShop, WooCommerce of CS-Cart kunnen eenvoudig worden geïntegreerd met uw ERP-systeem.Logres heeft ruime ervaring met al deze veelgebruikte systemen en kan u helpen bij de integratie. Het voordeel hiervan is dat een online geplaatste bestelling direct in uw ERP-systeem wordt geregistreerd, automatisch wordt gefactureerd en verwerkt.Online bestellen bespaart zowel u als uw medewerkers veel tijd en wordt over het algemeen zeer gewaardeerd door klanten.
- Een online klantenportaal voor uw B2B-klanten
Een andere optie is om gebruik te maken van bestaande webshop-add-ons die aanvullend zijn op uw ERP-systeem.Hoewel ze wat betreft ontwerp en configuratie minder flexibel zijn, zijn ze relatief eenvoudig op te zetten en bieden ze naadloze integratie. U kunt ze eigenlijk beschouwen als een extensie van uw ERP-systeem die online toegankelijk is via een inlogmodule voor uw klanten.Uw klanten kunnen dus rechtstreeks via uw ERP-systeem bestellen. Het is eenvoudig om op basis van de inlog aangepaste prijzen per klant weer te geven en herhaalbestellingen te vergemakkelijken. Voor uw vaste klanten is dit de ideale oplossing
- Bestellen via een sales-appAls uw productvarianten talrijk zijn en klanten vaak niet weten welke optie het beste voor hen is, is een self-service webshop of klantenportaal misschien niet de beste keuze. In dit geval speelt uw salesmanager nog steeds een centrale rol.Gelukkig kunt u het bestelproces vereenvoudigen met een sales-app. Tijdens het gesprek met de klant kan de salesmanager bestellingen plaatsen, orderstatussen controleren en ordergeschiedenis raadplegen. De nieuwe bestelling wordt direct in uw ERP-systeem geregistreerd, zodat deze onmiddellijk kan worden verwerkt.