Oriental Holding Europe

Binnen een jaar live gaan met een nieuw ERP-pakket, een nieuw WMS-pakket en een POS kassasysteem. Dat was de uitdaging waarvoor Oriental Holding Europe, de coöperatie met de supermarktketen Amazing Oriental en im-/exporteur van Aziatische A-merken, in 2020 stond. Aan Logres de taak om te helpen.

Oriental Holding begon in 1985 met een winkeltje in Chintatown in Amsterdam. In 37 jaar groeide het bedrijf uit naar een keten van 24 winkels met restaurants en foodcorners, twee distributiecentra en een food productiefaciliteit. De digitalisering verliep echter minder snel. Er was dan ook een inhaalslag te maken.

Eddy Sjauw, Operations Excellence & Contineous Improvements bij Oriental Holding Europe: ‘Als je als winkelmedewerker iets nodig had en je reed toevallig langs het warehouse, dan ging je gewoon naar de magazijnstelling, nam je een paar dozen van dit en dat mee en liet een handgeschreven briefje achter. Zo ging dat in die tijd!’

Inhaalslag

Aanleiding voor de inhaalslag was een situatie rondom de kerstperiode van 2019 toen de supply chain langzaam maar zeker vastliep, met alle gevolgen van dien.

Patricia Sjauw, Eddy’s vrouw en een gerenommeerde expert in supply chain management werd aangetrokken als COO om orde op zaken te stellen en de implementatie van een nieuw digitaal WMS-systeem te begeleiden. De eis was om dat zo snel mogelijk te doen: liefst nog vóór de volgende kerstperiode.

Patricia: ‘Ik merkte als snel dat een WMS-systeem an sich niet de oplossing was. Er was een ingrijpendere verandering nodig: de overstap naar een echt en compleet ERP-systeem. Later kwam daar nog POS (point-of-sale kassasysteem) bij.’

Klik

Logres was, als leverancier van SAP Business One, de belangrijkste van de betrokken partijen, coördineerde de infrastructuur tussen alle systemen en bouwde de benodigde integraties.

Patricia: ‘De keuze voor Logres was een hele bewuste. We hebben een complex bedrijf en we hadden hoge eisen. Dat moet je als ERP-partner wel zien zitten. Logres gaf ons vanaf dag 1 het gevoel dat ze er zin in hadden en de juiste partner waren om deze uitdagende klus mee te klaren! De klik was gelijk heel goed.’

Alsof de implementatie nog niet complex genoeg was, brak één week na de kick-off  de coronacrisis uit. Alle overleggen vonden dus online plaats en fysiek samenkomen was niet mogelijk. Intussen bleef Amazing Oriental open – want: vitale sector – en groeide als kool. Een enorme logistieke uitdaging er bovenop die het bedrijf wonderwel overleefde.

Topprestatie

De totale implementatietijd kwam uiteindelijk op 11 maanden uit en dat had nog sneller kunnen gaan als de livegang niet uitgesteld werd van december naar 1 februari, wegens de drukte in de kerstperiode.

Een absolute topprestaties dus, voor zowel Oriental Holding Europe als voor Amazing Oriental en alle betrokken IT-partners.

Eddy: ‘Natuurlijk kwamen we tijdens de implementatie ook wel wat uitdagingen tegen. Maar Logres zat er altijd heel open minded in. Er werd altijd rustig naar onze wensen geluisterd. Logres is niet de partij die de hakken in het zand steekt, maar altijd op zoek is naar een oplossing die naar tevredenheid stemt voor alle partijen.

Nieuwe processen

Achter de schermen werd niet alleen aan de digitale automatisering gewerkt, maar werden ook de lopende bedrijfsprocessen kritisch tegen het licht gehouden. ‘Onder andere de volledige Logistiek is omgegooid’, vertelt Patricia.

‘We werken nu met de handheld postscanner. Alles wat erin komt wordt digitaal geregistreerd en alles wat eruit gaat ook. Zo weten we altijd precies wat we in huis hebben en kunnen onze voorraden preciezer plannen. Zonder de correcte MasterData, die wij met SAP Business One hebben kunnen creëren, was dit niet mogelijk geweest.’

Meer doen met minder mensen

Sinds de livegang van de softwaresystemen is Amazing Oriental alleen maar verder gegroeid. Er zijn alweer vier nieuwe winkels geopend. Eddy: ‘Die groei was voor Oriental Holding Europe zonder SAP Business One niet mogelijk geweest. We doen nu meer met minder mensen, veel efficiënter en nauwkeuriger dan voorheen.

De huidige krapte op de arbeidsmarkt is voor ons daardoor een veel minder groot probleem dan het geweest zou zijn zonder de digitale systemen. We hebben meer verkocht en meer marge gemaakt. Kortom: we zijn erg blij met de ontwikkelingen. Dank aan Logres die ons zeer professioneel begeleid heeft!’

www.amazingoriental.com 

Kies een ERP partner die uw bedrijf als uitgangspunt neemt

Onze ERP-software

Groeit uw bedrijf? SAP Business One groeit met u mee. Het is een van de meest gebruikte ERP-systemen in de wereld en dat is niet voor niets: SAP Business One is flexibel en breed toepasbaar.
Meer over SAP Business One
KCS Wholesale is het ERP-systeem bij uitstek voor groothandels. U heeft hiermee een strategisch instrument in handen, waarmee u snel kunt inspelen op de veranderende informatiebehoefte.
Meer over KCS Wholesale
Een Business Intelligence-oplossing die u direct inzicht geeft in wat er binnen uw organisatie omgaat. Qlik Sense ontsluit uw databases met o.a. handige dashboards, analyses, rapportages. Helder, duidelijk en eenvoudig in gebruik.
Lees meer over Qlik Sense