BIC Services
Kwaliteitscontrole en traceability zijn in de food-industrie belangrijker dan ooit. BIC Services, producent van sojabloem en lecithine weet daar alles van. Daarom koos het bedrijf voor SAP Business One in combinatie met ProcessForce. “Pas nu het draait zie je hoeveel meer je met het systeem kunt doen.”
BIC Services produceert en levert sojabloem als ingrediënt aan grote food-bedrijven. Het ingrediënt wordt gebruikt voor menselijk voedsel, maar ook voor diervoeder en in de pharmaceutische industrie.
De klanten bevinden zich in Europa, maar ook wereldwijd. Naast de eigen productie is BIC ook importeur van lecithine, een plantaardige grondstof die onder meer in chocolade gebruikt wordt. Deze grondstof wordt in Nederland gestandaardiseerd, verpakt en gedistribueerd.
ProcessForce
Aan het woord is Saskia Brokx, accountmanager van BIC Services. Zij was degene die in 2017 de implementatie van SAP Business One en ProcessForce bij BIC begeleidde. “Voorheen werkten we met diverse softwarepakketten, die allemaal weer vroegen om onderhoud en import van data. Op de lange termijn is zo’n situatie natuurlijk onhoudbaar. Zeker nu wij als bedrijf elk jaar flink aan het groeien zijn.”
Op de lange termijn was de situatie met al die losse softwarepakketten natuurlijk onhoudbaar.
BIC Services ging op zoek naar software die speciaal voor producenten gebouwd is en kwam uit bij ProcessForce. “ProcessForce heeft precies die functionaliteiten in zich die je als producent wilt: een goed uitgebouwde kwaliteitscontrolemodule, traceability, productieplanning, warehousemanagement…”.
Planning gehaald
Logres was een logische keuze als Nederlandse partner van ProcessForce en de combinatie met SAP Business One was ook voor de hand liggend. Er was meteen een klik.
“Logres heeft gewoon een aantal hele goede consultants rondlopen met veel kennis van zaken. Binnen driekwart jaar hadden we ons nieuwe ERP-systeem opgetuigd en ingericht, alle data geïmporteerd en de nodige koppelingen gemaakt met externe software die nog niet vervangen kon worden. Geheel volgens planning gingen we op 1 januari live. Sindsdien draait het systeem zonder noemenswaardige problemen.”
Batchpricing
In de aanloop naar de live-datum waren er – zoals in elk traject – wel een aantal hordes te nemen. “We kwamen erachter dat de batchpricing niet was ingericht op een manier zoals wij die het liefst zouden gebruiken. Wij doen veel bewerkingen aan een batch en willen goed inzicht hebben in wat dit doet met de kostprijs ervan. Het vereiste heel wat schakelen met Logres en de softwarebouwers voordat dit precies zo ingericht was als wij het graag wilden. Het is fantastisch dat dit uiteindelijk gelukt is.”
Voor de module Batchpricing hebben we een stukje inrichting op maat geleverd gekregen.
De inrichting en het gebruik van SAP Business One was daarentegen weer een meevaller. “Dit systeem werkt heel intuïtief. Het is voor ons niet echt moeilijk om nieuwe query’s aan te maken waarmee we data kunnen vergelijken en tot nieuwe inzichten komen. Echt fijn dat dit systeem zo gebruiksvriendelijk is.”
Wensenlijstje
Nu SAP Business One een jaar of twee in gebruik is constateert Brokx dat het systeem de zaken goed heeft gedaan. “We hebben veel meer inzicht dan voorheen. Vroeger konden we pas aan het einde van het kwartaal zien wat het vorige kwartaal gebracht had. Nu kunnen we real-live de actuele financiële situatie bekijken. Dat is wel een hele verbetering!”
Real-live de financiële situatie kunnen bekijken is een hele verbetering!
Brokx ziet echter nog genoeg nieuwe mogelijkheden die tot nu toe onbenut bleven. “Tja, als zo’n systeem eenmaal draait zie je pas echt wat je ermee kunt doen, he… Eigenlijk zijn we sinds de implementatie voortdurend blijven doorontwikkelen.
Er is voor ons bedrijf nog een hele professionaliseringsslag te maken hoor! Er draait bijvoorbeeld nu een project waarin we QC-data gaan importeren in SAP. Op het wensenlijstje staan onder meer nog productieplanning en MRP-planning.”
Zelf doen
De accountmanager is blij met de samenwerking met Logres. “De consultants denken echt met je mee en zijn in staat om onze lastige business in korte tijd eigen te maken. Dat is al een compliment op zich. Wat ik prettig vind is dat ze ons helpen om het systeem echt eigen te maken, zodat we veel dingen zelf aanmaken en kunnen oplossen. En lukt het ons niet? Dan is de supportdesk snel gebeld…”
BIC Services maakt gebruik van de volgende software:
- SAP Business One HANA
- ProcessForce
- Boyum B1 Usability Package
- Boyum Print & Delivery
- Boyum CRM for Outlook