“Ik ben altijd weer oprecht blij met een geslaagde implementatie”
Een goede consultant is een betrokken consultant. Dat is de mening van Roelof Wolters, sinds ruim twee jaar werkzaam bij Logres. Roelof doet implementaties van SAP Business One bij verschillende bedrijven en verzorgt ook regelmatig demo’s voor Logres. Wat drijft hem?
Roelof was voordat hij bij Logres kwam werken applicatiebeheerder en werkte al langer met SAP Business One. Zodoende heeft hij al aardig wat jaren ervaring met dit ERP-pakket. “Ik ben oprecht enthousiast over dit pakket. SAP Business One is echt een solide oplossing, degelijk en betrouwbaar. Maar tegelijk: flexibel en uiterst aanpasbaar. Dat maakt het echt een mooie oplossing, zeker voor de prijs die je ervoor betaalt.”
Afwisselend
Inmiddels is hij een ervaren consultant en heeft er alweer heel wat geslaagde implementaties op zitten.
“Het leuke aan deze baan is dat je aan de ene kant specialist bent, maar aan de andere kant juist bij heel afwisselende klanten over de vloer komt. Van hoogspanningsmastapparatuur tot tandarts-equipment. En van producenten tot groothandels en b2c bedrijven. Je krijgt overal een kijkje in de keuken: dat is interessant.”
Tanden erin
Roelof zet graag een stapje harder als het moet. “Ik werk bewust maar vier dagen zodat ik wat vrije tijd over heb om af en toe eens mijn tanden in een project te zetten dat niet van de grond komt. Dat doe ik bijna voor mijn plezier: ik vind het leuk om klanten te helpen die vastlopen en puzzel graag met hen mee als het even niet lukt.”
Uiteindelijk is volgens Roelof geen klant hetzelfde en geen implementatietraject 100% standaard. “Klanten zeggen wel eens: ‘Wij doen hier niets bijzonders hoor…’ Maar eigenlijk is er altijd wel iets wat afwijkend is van de standaard. Dat is voor ook wel weer het leuke eraan. Er is altijd wel iets wat uitgezocht moet worden…”
Hoofd koel houden
Wat halen klanten met Roelof in huis? “Een stukje ervaring denk ik, maar ook betrouwbaarheid. Ik heb oprechte interesse in hun business en probeer echt mee te denken over wat de beste oplossing is voor de laagste prijs. Ook al hebben we het over een stukje software: de menselijke kant van zo’n implementatietraject is belangrijk.
De ingebruikname van SAP Business One is vaak een heel traject voor een klant. Ik vergelijk het vaak met een verhuizing of een verbouwing. Hoe goed je er ook op voorbereid: het blijft altijd intensief. Soms gaat er iets mis of slaat de paniek toe. Dan is het fijn als ik als consultant mijn hoofd koel houdt en snel kan schakelen als dat nodig is.
Verantwoordelijkheid
Ook in zijn eigen leven maakte Roelof een intensieve verbouwing mee. Tien jaar geleden kocht hij een huisje uit 1905 in het centrum van Utrecht, die hij helemaal liet renoveren en moderniseren.
“Op een gegeven moment stond alleen de oude voorgevel nog. Je zou dus ook kunnen zeggen dat ik mijn eigen huis gebouwd heb. Een enorme klus… Zoiets is uniek: dat doe je maar een keer in je leven!”
Bedrijven maken iets vergelijkbaars mee als ze overstappen naar SAP Business One, wil Roelof er maar mee zeggen. “Ik besef altijd wel dat klanten tijdens de implementatie enorm afhankelijk van me zijn. Dat is een verantwoordelijkheid die je niet licht moet opvatten, vind ik.”