erp crm

ERP en CRM combineren: wat zijn de mogelijkheden?

Je wilt overstappen naar een ERP-pakket. Dan ben je in één keer klaar voor alle afdelingen en alle processen binnen je bedrijf. Of niet? Bestaat er een ERP-pakket waar ook een volwaardige CRM-module in zit? Of kies je toch liever voor een los CRM-pakket?

Als het gaat om de combinatie ERP CRM dan hoor je veelal twee meningen. De één zegt dat Sales een specialisme is en een CRM-module in een ERP-pakket nooit een specialistisch CRM-pakket kan vervangen.

De ander zegt dat de meerwaarde van de combinatie van ERP en CRM uiteindelijk groter is dan het ongemak van een losstaand CRM-pakket.

Bij Logres staan we genuanceerd in deze discussie. Voor het ene bedrijf kan het belangrijk zijn om in één keer met alle bedrijfsprocessen over te stappen, inclusief klantbeheer. Voor het andere bedrijf vervuld een los CRM-pakket nog wel een belangrijke functie.

ERP CRM ineen of los: welke factoren moet je meewegen?

Vraag je je af of het verstandig is om een losse CRM-module toe te voegen aan je ERP-pakket? Of overweeg je losse CRM-software te koppelen? Dat is vooral belangrijk als je naast je salesmensen ook veel digitale marketingacties uit hebt staan die je wilt koppelen aan je ERP-software.

Het grote voordeel hiervan is dat je de totale ROI van je marketing-investeringen kunt berekenen omdat zowel de marketinginvesteringen als de opbrengsten daarvan (tot aan de geaccordeerde offertes toe) aan elkaar gekoppeld zijn.

Andere belangrijke factoren die je mee zou kunnen wegen in de beslissing tussen een los CRM-pakket en het integreren van klantbeheer in het ERP-pakket zijn:

  1. Hoe groot is de afdeling Sales? Hoeveel gebruikers zijn er van het pakket?
  2. Hoeveel klanten moet je beheren?
  3. Is het klantcontact veelal eenmalig of is er sprake van langdurige klantrelaties?
  4. Hoe belangrijk is de aftersales en hoeveel contact is er tussen klanten en de customer service-afdeling?

CRM-opties bij SAP Business One en KCS Wholesale

Logres Business Solutions levert twee ERP-pakketten: SAP Business One en KCS Wholesale.

  • SAP Businesss One heeft een geïntegreerde CRM-module waarin salesmanagers hun opportunities, pipeline en mailings kunnen beheren. Om campagnes en marketingacties te kunnen meten en beheren zijn echter aanvullende functionaliteiten nodig.Er bestaan naast de salesmodule diverse plugins die extra functionaliteiten toevoegen aan de bestaande mogelijkheden. Ook koppelen met een extern pakket is goed mogelijk dankzij het Integration Framework.
  • KCS Wholesale bevat geen CRM-module. De software van SuperOffice sluit echter naadloos aan op deze ERP-software. Logres bouwde hiervoor een koppeling op maat. Meer over informatie over dit pakket vind je hier.

ERP CRM? Begin bij goed advies

Denk je na over de aanschaf van een nieuwe ERP-pakket? En wil je weten of het verstandig is om direct ook met uw klantenbeheer over te stappen? Begin dan met het vragen van goed advies. Onze consultants helpen je door het stellen van scherpe vragen.

Wij hebben bijna 30 jaar ervaring met het implementeren van ERP-software en kunnen u van gedegen advies voorzien. Desgewenst verzorgen wij ook demo’s op maat, waarbij je inzicht krijgt in de mogelijkheden en onmogelijkheden voor jouw bedrijf.

Plan uw adviesgesprek

 

 

 

Kies een ERP partner die uw bedrijf als uitgangspunt neemt

Onze ERP-software

Groeit uw bedrijf? SAP Business One groeit met u mee. Het is een van de meest gebruikte ERP-systemen in de wereld en dat is niet voor niets: SAP Business One is flexibel en breed toepasbaar.
Meer over SAP Business One
KCS Wholesale is het ERP-systeem bij uitstek voor groothandels. U heeft hiermee een strategisch instrument in handen, waarmee u snel kunt inspelen op de veranderende informatiebehoefte.
Meer over KCS Wholesale
Een Business Intelligence-oplossing die u direct inzicht geeft in wat er binnen uw organisatie omgaat. Qlik Sense ontsluit uw databases met o.a. handige dashboards, analyses, rapportages. Helder, duidelijk en eenvoudig in gebruik.
Lees meer over Qlik Sense