Een ERP-systeem maakt dingen ingewikkelder
Jouw business draait lekker. Medewerkers weten wat ze moeten doen en doen het al jaren op dezelfde manier. Waarom zou je dan een ERP-systeem integreren dat business processen verandert en veel aanpassingen van je medewerkers vraagt?
Lange termijn
Het antwoord is simpel: omdat uit onderzoek blijkt dat een ERP-systeem processen op de lange termijn gestructureerder en duidelijker maakt.
Doordat business processen eenduidig worden en volgens vaste structuren verlopen, maakt een ERP-systeem de weg vrij om te kunnen groeien als bedrijf.
Dat je (nog) geen problemen ervaart met de onderlinge samenwerking tussen afdelingen komt waarschijnlijk omdat je bedrijf nog redelijk klein is, medewerkers elkaar kennen en begrijpen en gemakkelijk bij elkaar naar binnen kunnen lopen.
Voorwaarde voor groei
Mooi natuurlijk, maar wat als je bedrijf groeien wil? Dan worden ogenschijnlijk simpele business processen al snel ingewikkelder en minder voor de hand liggend.
Als je niet op tijd structureert, zal je merken dat mensen langs elkaar heen werken, essentiële informatie missen en dubbele taken uitvoeren. Dat levert stress en frustraties op, niet alleen bij je medewerkers, maar zeker ook bij je klanten!
Beginnersfouten eruit
Een SaaS ERP-systeem is in zekere zin zo ingewikkeld als je het zelf maakt. De basis ervan is juist simpel. Tienduizenden gebruikers voor jou haalden de ‘beginnersfouten’ eruit en zorgen ervoor dat het systeem intuïtief en begrijpelijk is.
De belangrijkste businessprocessen in het systeem zijn gestandaardiseerd op een manier waarop ze voor 95% van de MKB-bedrijven direct bruikbaar zijn. Het systeem aanpassen op jouw manier van werken is gemakkelijk, maar niet altijd wenselijk.
Sterker nog: misschien ontdek je tijdens de implementatie wel dat dingen een stuk efficiënter kunnen. Jouw ervaren business consultant neemt je mee en adviseert je hierin.
Simpel voor jou, ingewikkeld voor de klant?
Wat we regelmatig zien, is dat bedrijven die zeggen prima te functioneren zonder ERP-systeem soms te veel naar zichzelf kijken en te weinig naar buiten.
Vraag je eens af of jouw manier van werken ook de meest ideale manier van werken is voor je klanten en leveranciers…
- In deze blog lees je meer over customer-oriëntated ERP oplossingen
Wat is het moment dat je overstappen moet?
- Test hier of jouw bedrijf klaar is voor een ERP-oplossing.
Alle argumenten
1. ERP-systemen zijn duur
Inderdaad, ERP-systemen zijn prijzig. Je betaalt niet alleen maandelijkse kosten per gebruiker, maar (vooral) ook de implementatie en de consultancy die daarbij komt kijken.
Ook zitten er natuurlijk kosten in de interne uren die gemaakt moeten worden om het systeem up-and-running te krijgen.
2. Een ERP implementatie is veel werk
Over een ERP implementatie moet je niet te lichtvaardig denken. Het traject duurt vaak enkele maanden tot wel een heel jaar.
Gedurende deze periode moeten uw medewerkers voortdurend input leveren, in de vorm van data en procesbeschrijvingen. Daarnaast moeten zij veel testen en overleggen. Kortom: veel werk!
3. Een ERP-systeem maakt dingen ingewikkelder
Jouw business draait lekker. Medewerkers weten wat ze moeten doen en doen het al jaren op dezelfde manier.
Waarom zou je dan een ERP-systeem integreren dat business processen verandert en veel aanpassingen van je medewerkers vraagt?
4. Mijn bedrijf is te klein voor een ERP-systeem
Bestaat je bedrijf maar uit weinig medewerkers? Gefeliciteerd! Dan is het implementeren van een ERP-systeem weinig werk en zijn de kosten ook niet zo hoog…
Stap over op een ERP-systeem om in één keer af te zijn van weinig flexibele Excel-documenten en slecht beveiligd dataverkeer. Of stap over om altijd real-time inzicht te hebben: waar je je ook bevindt.
5. Wij kunnen best zonder een ERP-systeem
Natuurlijk kan je zonder ERP-systeem! Maar niet zonder interne communicatie, toch? Niet zonder het delen van data en documenten. En ook niet zonder overzicht, inzicht en managementbeslissingen die ergens anders op gefundeerd zijn dan een onderbuikgevoel…