customer service software

Remote consultancy: hoe werkt dat?

Klanten van Logres zijn gewend om hun eigen consultant een of meerdere keren in de maand op locatie te ontmoeten. In corona-tijden is dat natuurlijk anders… Hoe verloopt het contact met de consultant nu?

Sven de Keijser is SAP Business One consultant bij Logres en sinds twee maanden voornamelijk thuis aan het werk. Contact met klanten heeft hij via Microsoft Teams.

Je zou zeggen dat Sven als consultant-op-afstand minder makkelijk voortgang zou boeken, dan wanneer hij fysiek aanwezig zou kunnen zijn bij klanten. Maar niets is minder waar. Sven: ‘Er zijn geen projecten die door deze manier van consultancy vertraagd worden. Mijn ervaring is juist dat implementatieprojecten soms nog sneller lopen dan normaal.’

To-the-point

Een belangrijk verschil met de tijd voor de corona-crisis is dat Sven veel minder reistijd heeft. Dat scheelt al behoorlijk op een dag. Maar volgens Sven verlopen vergaderingen via Teams vaak ook sneller en effectiever dan fysieke vergaderingen.

‘Er is minder tijd voor smalltalk: we komen sneller to the point. Bovendien zijn vergaderingen vaak korter. Liever een paar keer op een dag kort contact dan anderhalf uur met elkaar om tafel zitten.’

Natuurlijk was het even omschakelen, maar Sven is videovergaderen wel gewend. ‘Ik werkte voor Logres bij een bedrijf dat een videocall-programma maakte. Daar maakten we zelf dan ook veel gebruik van. Het videobellen zit dus inmiddels wel in mijn systeem. Maar ook klanten raken het nu gewend, merk ik.’

Remote control

Via Microsoft Teams kan Sven alles doen wat hij normaal gesproken ook zou doen als hij fysiek bij een klant aanwezig zou zijn. ‘Ik kan mijn scherm delen om dingen uit te leggen. De klant kan zijn scherm delen met mij als hij vragen heeft. En het is zelfs mogelijk om via Teams een computer van een ander over te nemen. Dat is met name voor onze developers en supportafdeling erg prettig.’

Sven woont niet alleen vergaderingen bij via Teams, hij geeft ook regelmatig SAP Business One-trainingen via dit programma.

‘Meestal met een man of tien. Ik vertel wat en deel regelmatig mijn scherm. Natuurlijk moet je van tevoren wel even afspraken maken: als je met zoveel man in een training zit is het handig als iedereen die niet aan het woord is zijn geluid uitzet, anders wordt je gek van de bijgeluiden.’

Sven maakt tijdens trainingen ook vaak gebruik van de chat-functionaliteit voor vragen en opmerkingen.

Koffiebreak

Wordt Sven het videobellen niet zat? ‘Nog niet. Ik denk dat ik ongeveer 50% van mijn werkdag in gesprek ben. Als ik een training geef ben ik natuurlijk langer bezig, maar dan wel met een paar pauzes tussendoor.

Je kunt niet 3 uur door blijven praten en van je luisteraars verwachten dat ze er de hele tijd bijblijven. Een koffiebreak op zijn tijd is dan wel zo prettig. Dat zou je toch ook doen bij een fysieke vergadering?

Kies een ERP partner die uw bedrijf als uitgangspunt neemt

Onze software partners

Groeit uw bedrijf? SAP Business One groeit met u mee. Het is een van de meest gebruikte ERP-systemen in de wereld en dat is niet voor niets: SAP Business One is flexibel en breed toepasbaar.
Meer over SAP Business One
Wholesale ERP is het ERP-systeem bij uitstek voor groothandels. U heeft hiermee een strategisch instrument in handen, waarmee u snel kunt inspelen op de veranderende informatiebehoefte.
Meer over Wholesale ERP
Een Business Intelligence-oplossing die u direct inzicht geeft in wat er binnen uw organisatie omgaat. Qlik Sense ontsluit uw databases met o.a. handige dashboards, analyses, rapportages. Helder, duidelijk en eenvoudig in gebruik.
Lees meer over Qlik Sense
Unit4 Multivers is al jaren een vertrouwde naam in Nederland. De software van Unit4 is simpel, duidelijk, gebruiksvriendelijk en toepasbaar in tal van branches.
Meer over Unit4 Multivers