“Als consultant moet je moeilijke vragen durven te stellen aan je klant”
Dennis van der Lely is sinds enkele weken aan de slag als SAP Business One-consultant bij Logres Business Solutions. Hij is een zeer ervaren business consultant, hoewel SAP voor hem nieuw is. ‘Ik heb geleerd moeilijke vragen te stellen aan klanten.’
Dennis werkte jarenlang voor een bedrijf dat financiële software ontwikkelde voor cliëntgeldenbeheer: bijvoorbeeld voor bewindvoerders die mensen helpen bij schuldenproblematiek, maar ook voor vermogensbeheerders die mensen helpen om hun geld te beleggen.
Goede keus
Dennis: ‘Na al die jaren een heel specifieke niche bediend te hebben was ik op zoek naar iets breders. SAP Business One is een fantastisch pakket waarin enorm veel mogelijk is. Dat is fijn, want ik help klanten graag op alle vlakken met digitalisering van hun bedrijfsprocessen. Dat kan met SAP Business One prima, zoveel is mij al duidelijk geworden in de afgelopen weken. Ik heb dus de goede keus gemaakt!’
SAP Business One is een pakket dat klanten op allerlei terreinen verder helpt: heel breed dus. Precies wat ik zocht.
Ook bij Logres zit Dennis op zijn plek, vertelt hij. ‘Ik had bij het eerste gesprek direct al een klik. Het is leuk om samen te werken met collega’s die hetzelfde doen als jij en ook het type klanten van Logres trok mij aan. MKB-bedrijven en met name bij groothandels en in de procesindustrie gebeurt van alles: het is zijn twee heel dynamische branches. Geen bedrijf is hetzelfde en je levert dus eigenlijk altijd weer maatwerk.’
Vragen stellen
In zijn loopbaan tot nu toe heeft Dennis geleerd om ‘moeilijke vragen’ te stellen aan klanten, vertelt hij. ‘Als je alleen uitvoert wat er gevraagd wordt ben je als consultant eigenlijk geen knip voor je neus waard. Je wordt juist betaald om kritisch te zijn, verder te denken en te goed adviseren.’
Dennis: ‘Ik wil graag dat klanten weloverwogen keuzes maken en zich ervan bewust zijn welke stappen er genomen worden. Soms zijn bedrijfsprocessen zoals die tot nu toe bij een klant ingericht zijn helemaal niet efficiënt. Om de software dan echt tot zijn recht te laten komen moet er eigenlijk iets veranderen in de organisatie. Kijk: dat zijn interessante casussen waarin je echt je meerwaarde kan aantonen.’
Certificering
Vooralsnog is Dennis vooral bezig met zich inlezen en zich laten certificeren als SAP-consultant. Dennis: ‘SAP heeft een uitgebreid online traject wat je moet afleggen voordat je officieel gecertificeerd bent. Ik heb inmiddels als honderden pagina’s gelezen en tientallen tussentoetsen gedaan.
The pressure is on want over enkele weken volgt het definitieve examen. Gelukkig krijg ik veel hulp van ervaren collega’s die me laten zien hoe bepaalde theorie in de praktijk bij klanten eruitziet.’
Kan niet wachten
Naast het oefenen voor het SAP Business One certified consultant-examen kijkt Dennis ook al mee bij klanten die in een implementatietraject zittten. ‘Dat is uiteindelijk toch het leukst: een kijkje in de keuken krijgen. Ik heb veel bewondering voor hoe mijn collega’s het daar aanpakken.
Ik heb veel bewondering voor hoe mijn collega’s een implementatietraject aanvliegen.
Het ‘meelopen’ is tot nu toe vooral online aanschuiven bij Teams-gesprekken, maar ik kan niet wachten totdat ik ook weer fysiek naar klanten toe mag. Ik hou ervan om onder de mensen te zijn: een consultant hoort gewoon over de vloer te komen, vind ik. Dat werkt uiteindelijk toch het prettigst.’